Wednesday, December 05, 2012

Psiko Skizophrenia

[oleh Gerimis Senja]

Habis terpadam semua entry aku ni masa aku saved tadi, kena buat semula lah pulak. Aku mengenali ayat Skizophrenia ni masa aku lepak kat rumah makcik saudara aku kat Kuala Lumpur...kat bawah rumah dia ada macam macam jenis buku misteri yang melibatkan meditasi... pengamalan perubatan tradisional. Aku sempat bertanya pada mak saudara aku tu... siapa yang baca buku buku ni... mak saudara aku menyatakan buku buku ilmiah itu semua adalah kepunyaan sepupu aku Arul. Arul bekerja di wad saraf di Hospital Besar Kuala Lumpur.

Aku mula berminat mengkaji tentang penyakit ini kerana aku kenal tiga orang yang member yang terkena simptom Skizophrenia ini.

Pertama Ebab, Acit dan terakhir Arul...

Sejak daripada itu aku sering merasakan bahawa setiap hari adalah suram dan muram dan mungkin balik ke rumah selepas kerja adalah untuk bermurung, aku tak pernah mendengar lagi suara tawa riang.. makin lama makin jauh dari diri ku... apa yang dekat pada diriku ialah suasana hitam, gelap, sunyi... makan malam adalah masa paling sunyi, wajah-wajah ceria hampir tidak ku lihat lagi, dunia ini macam hilang serinya. 

Malam hari pula amat panjang, siang pula berlalu bagai tak terasa, walaupun panas terik aku tetap rasa mendungnya awan bagai nak hujan. Aku juga sudah kurang berinteraksi dengan orang sekeliling aku. Setiap kata-kata yang aku ingin luahkan aku rasa tak perlu. Aku rasa satu dosa jika menuturkan kata kata yang tak bermakna.

Aku mula terpandang perkara yang pelik pelik. Aku terlihat keadaan sekelilingku mula berubah, dunia yang ada di hadapan ku penuh dengan manusia manusia yang berwajah aneh yang bersedih yang menuturkan kat "PERGI" dan "TOLONG AKU..."

Aku banyak menyendiri di dalam rumah, seketika aku terdengar bunyi seolah olah ada orang yang bercakap cakap sesama mereka di luar. Aku bagai terdengar antara meraka ada yang berkata... "LEPASKAN AKU CEPAT...AKU INGIN BEBAS..."

Aku keluar.
Aku menghampiri mereka, mulut mereka bergerak gerak, aku tidak faham. Hanya bisikan sahaja mengulangi ayat ini.. "LEPASKAN AKU CEPAT...AKU INGIN BEBAS..." berkali kali, berulang ulang.

Aku balik ke rumah dan aku cuba melupakan apa yang aku dengar, aku tidak mahu mengingat sedikit pun bisikan bisikan halus ke telingaku. Aku sakit kepala dan rasa hendak tumbang.

Keesokkan paginya kecoh dikawasan perumahan itu mengatakan ada dua orang bujang yang menginap di sebelah rumah aku telah di serang seseorang dengan sesuatu yang keras seperti kayu, mereka telah dimasukkan ke hospital kerana mengalami luka parah. Aku turut terkejut seperti baru sedar dari mimpi.

Aku tak tahu mengapa aku bagai mencari sesuatu di dalam bilik tidurku dan bagaikan tak percaya aku melihat kayu beluti yang ada kesan darah di bawah katil.

7 comments:

Anonymous said...

aku teringat novel fixi BISIK
namun ini lebih pendek dan padat!!

Gerimis Senja.. ini sangat best! aku sangat suka.... :D

mau yg begini lebih byk lagi masa akan datang.. :D


~Nong Andy~

Skull Writers said...

fine, aku tak boleh lawan kau dengan story berat begini. harus fikir kemudian untk lawan, dem... story kau dah byk. idea ku mau nyorok sahaja...

{Pisang Kaki}

Anonymous said...

damn..bagaimana kau tahu bahawa aku mengalami semua itu? Bagaimana kau mampu menulis dengan teliti mengenainya? Aku mengalami sebahagian daripada apa yang kau tulis, tapi aku tidak sampai mendengar bisikan..cuma aku kini dalam dunia suram dan gelap..aku lebih suka bergelap daripada memasang lampu jika balik ke rumah selepas bekerja. aku boleh duduk menghayati sunyi dan kelam berjam-jam tanpa jemu..bahkan aku suka warna gelap dan bunyi sunyi..


Skizzophh

Skull Writers said...

nong anong andy...hemmm tq baca..ada tu ada..tunggulah dan harap setia bersama skulW..

{Gerimis Senja}

Skull Writers said...

anon pisang kaki - hahaha..tq baca kawan...jika kau ingat kau pernah cakap kat aku kita punya lorong masing masing...macam tu lah aku buat citer ni...

{Gerimis Senja}

Skull Writers said...

anon skizopphh - hanya kau yang boleh beri keputusan samada kau nak dengar atau kau suka berada kat tengah tengah...tq baca dan komen...

{Gerimis Senja}

abang bro EL said...

kalau banyak citer macam ni alamat tak tidur malam lah aku...