Friday, January 11, 2013

Penumpang

{Oleh Nico Robin}


Pejabat sunyi sepi, yang kedengaran cuma bunyi keyboard komputerku yang ditari oleh jejariku. Namun akibat keletihan aksara-aksara yang ku taip semakin banyak kesilapan hingga bikin aku ulang buat pembetulan- menjadikan aku geram sendiri. Akhirnya aku akur. Aku perlu pulang. Berehat. Memaksa diri hanya memaksimumkan kesilapan dan akhirnya aku membuang masa membuat pembetulan yang lebih menyakitkan hati. Re-do!
Memandu dalam keadaan letih menjadikan aku merasa mengantuk. Hampir saja aku terlelap tetapi kelibat seekor kucing telah mengejutkan aku.
“sreeeeetttttt!” bunyi break kenderaanku melaung. Kantuk ku tadi lenyap serta merta. Aku gugup.
“ Ah.. aku dah langgar kucing tu?” Tanyaku pada diri sendiri. Tapi aku tak rasa tayar kenderaanku menghentam apa-apa. Tentunya kucing itu tidak tergilis oleh tayar kenderaanku. Pasti tidak. Aku yakinkan diri sendiri.
Aku keluar dari kenderaan. Jalan sunyi. Tidak sebuahpun kenderaan lain berada di atas jalanraya. Aku jengguk ke bawah kenderaan. Memastikan. Lega dan kemudian masuk semula lalu memandu.  Aku pandang jam kereta. Sudah jam 11 malam. Berfikir-fikir apa yang patut aku masak bila sampai di rumah nanti. Adakah magi dengan telur atau spagheti instant?
Ketika membayangkan menu tengah malamku, sebuah motorsikal dari arah bertentangan yang pada mulanya bergerak laju tiba-tiba perlahan ketika berselisih denganku. Aku turut memperlahankan kenderaan dan memerhati tingkah laku pelik si penungang motorsikal itu dari cermin sisi. Dia tertoleh-toleh ke arah kenderaanku berkali-kali. Tanpa di sangka-sangka motorsikal itu terbabas ke tepi jalan. Aku tergaman dan sekali lagi menekan break mati! Itulah tak tengok depan, kan dah terbabas. Omelku dalam hati. Aku bergegas keluar cuba memberi bantuan.
“ Kamu berdua tak apa-apa?” Tanyaku kepada penungang dan pembonceng yang berusaha membangunkan motorsikal yang terbongkang tidak jauh dari parit kecil.
“Tak.. tak apa-apa..” Kata pembonceng itu- seorang perempuan berumur sekitar 30 tahun.
“ Ada luka tak? Nak saya hantar ke klinik?” Tawarku lagi.
“ Eh..eh.. tak payah!” Kata penunggang motor itu pula. Lelaki yang kelihatan lebih tua beberapa tahun dari perempuan yang diboncengnya. Mereka tergopoh gapah menyorong motorsikal mereka ke jalan raya semula dan tanpa sepatah kata membiarkan aku terkebil-kebil di tepi jalan. Hanya asap motor saja yang di titipkan untukku. Cis! Mereka pergi tergesa-gesa dan kali ini langsung tidak menoleh. Sepanjang Jalan aku berfikir-fikir tentang tingkah pelik pasangan motorsikal itu tadi. Kemudiannya aku melupakan mereka dan menyambung bayanganku tentang menu tengah malamku yang tadinya tergangu.
*****
“Kau perasan tak?” tanya  Noel pada isterinya.
“ Perasan apa?” tanya isterinya semula.
“ Kau perasan tak tadi.. dalam kereta budak lelaki tu..”
“ Oh.. aku nampak ramai dalam kereta dia.. tapi budak tu sorang saja yang keluar tengok kita tadi..  baik budak tu, offer lagi nak hantar ke klinik.. kau pula apa hal cuai sangat sampai kita terbabas.. tenung gadis cantik dalam kereta dia tu ye?” marah isterinya. Neol ketawa sinis.
“ Gadis cantik? kau tak perasan rupanya. Aku pun mula-mula ingat penumpang di kereta budak tu gadis-gadis cantik.. tapi hairan semuanya baju putih.. Bila aku tengok baik-baik.. eee… seram aku nak ingat.. tak sanggup aku dihantar budak tu ke klinik dengan penumpang-penumpang dia tu.. macam mana sakit pun cedera aku.. biarlah aku jalan kaki balik kalau motor kita tak idup tadi..  tu yang aku cepat-cepat pergi tu.. aku nampak.. benda-benda yang ikut dalam kereta dia tu macam nak turun dari kereta join tengok kita.. gila! Ntah budak tu sedar ke tidak ada hantu ikut dalam kereta dia..” Isterinya terlompong mendengar kata-kata Noel.
“ Apa.. hantu?”
“ Kalau dah berselubung putih dua tiga ekor macam geng hantu pocong dalam kereta dia tu.. mananya tak terbabas sebab terkejut.. “ sahut Noel menjelaskan punca dia hilang kawalan.
“ Jadi budak tu tak sedarlah ada hantu tumpang dalam kereta dia..?  kesian dia kan..” Noel hanya mampu mengangguk-angguk. Dalam hati dia tertanya-tanya juga. Adakah ‘penumpang’ itu ikut balik sampai ke rumah budak itu? Merinding bulu roma Noel membayangkannya.

12 comments:

reenapple said...

Err... tak meremang bulu roma aku baca ini. Haha. Tipu je. Ekekeke
(aku baca ni di tgah maalam ya).

#mohon smbung. HUhuu

AdinataGus said...

Menunggu.Adakah hantu itu akan hulurkan tisu mcm dlm iklan tibi.kekeke.

Gillette Flores said...

Wohoooo!
Seram!

Nice story, tapi dapat dijangka. :)
Thanks for the story

APi said...

Rupa-rupanya cuma baju yang disidai di pemegang sebelah atas cermin belakang kereta..
haha, nais try NR..

macyhumaira said...

ee.. tatot

ewanthology said...

Jgn lupa Mintak tambang

Anonymous said...

reenapple,

keseraman tu memang kureng. di akui.. mungkin sebab idea itu terperam agak lama jadi sedikit basi :)


------------


KonspiMaker,

hahaha.. ya. kelakar sungguh iklam safety belt tu kan kakaka...


sambung? hurm.. cer bagi idea sikit :)


-----------

Gillette Flores,

sgt typikal kan citernya. idea memang ke laut semenjak dua menjak ni.. tolong sepak seketul dua bagi kat saya Gil.. nampaknya Gil selalu ada byk idea menulis :)


------------

Api,


haha.. gitu pun boleh juga.
lain kali nak try lagi :)
thanks bro.. :)


------------

Macy Humaira,

jangan takut.. dia tumpang aja :)



---------

the malay male,

baik.. nanti saya ingatkan dia :)




~NICO ROBIN




dariilhamkehati said...

hahahaha , like , even agak tipikal tapi seram yang ringan dan susunan ayat dan dialog tuh menarik , sedap dibaca , nice la , hehehe , okei la nih , tak bosan bace ...

dari ,

dariilhamkehati.blogspot.com

Anonymous said...

aku dah baca, aku pernah kena, ditumpang oleh penumpang begini dan dia keluar lepas kami melalui perkuburan hindu....

[ps]

Anonymous said...

cweet pinky,

thanks datang baca :)



-----------

Pisang kaki,

er.. aku tak pernah alami. e.. seram pula dengar cerita kau..

nampaknya ko bz betul Pisang kaki.




Nico Robin

Anonymous said...

oooo... skang dah tak begitu bz. aku bisa kembali aktif, tapi kena limitasi... agar tidak alpa. ekeh ekeh. berbalik kepada kisah aku, yg bestnya, waktu tu jam 3 pagi. radio pasang lagu Pulangkan... misha omar, kau bayangkan...

[ps]

Anonymous said...

Pisang kaki,

e... merinding bulu roma kejap membayangkan lagu tu... ko patut tulis masuk sini :)



Nico Robin