Saturday, June 29, 2013

Altitude


{Oleh Gerimis Senja}

"Zakiah...saya ni Remy..." sapa Remy yang begitu kasihan melihatkan kekasihnya yang masih kebingungan.


Asing dan sangat asing...dia begitu asing dalam dunianya sendiri...Setelah mendapat kemalangan yang hampir meragut nyawanya akibat pemandu lori yang membawa kenderaannya laju pada awal pagi. Zakiah pula dalam perjalanan dari kampung menuju ke kampusnya. Sesungguhnya malang tidak berbau...tidak pula dia minta akan menemui kemalangan di awal pagi di mana semua orang sedang leka di buai mimpi dan dia keseorangan memandu dari kampungnya dari utara tanah air. 

Setelah mendapat kemalangan tersebut Zakiah telah mengalami amnesia iaitu hilang ingatan sementara. Hampir  dua minggu dia hampir tidak dapat mengenali akan kehadiran sesiapa pun yang menziarahinya di hospital. Kaum keluarga dan sahabat handai hanya mampu berdoa agar Zakiah pulih seperti sedia kala.

Dia seolah-olah tidak sedar persekitarannya lagi, hanya merenung secara tidak menunjukkan perasaan di hadapan semua orang. Ibarat sebiji lampu menyala berada di hadapannya dan seseorang itu ada di situ, tetapi dia tidak dapat datang ke pintu sedarnya untuk menjawabnya.

Sebahagian memori yang terakam dahulu dan tak pernah ia menyuarakan adalah apa kini yang dia ucapkan...apa mungkin bila di perdengarkan amat sumbang namun itulah yang ada dalam rakaman memori nya yang masih belum terpadam.

Betapa sukarnya mahu menjadi manusia yang normal....jika seorang manusia normal sudah tidak menghargai akan nikmatnya menjadi normal...Aku mahu jadi normal semula...Aku akan menggunakan lima pancaindera ini untuk aku sampai ke tahap itu...

Zakiah melihat akan seseorang yang tertidur di bangku sebelah katilnya. Seorang lelaki yang sanggup menunggu nya dari petang semalam lagi. Dia terlihat akan tasbih di tangan anak muda itu.

"Ya Allah...aku mohon supaya kau kembalikanlah semula ingatan ku...sesungguhnya ini dugaan yang maha hebat dalam hidupku...aku redha ya Allah..."

Zakiah mengambil tasbih tersebut dan mula berzikir...mula mula dia berzikir dan seterusnya dia mula menghafal akan ayat ayat al quran...

"Alhamdulillah..."  ucapnya buat kali pertama dia sudah mampu mengingati ayat ayat al quran. 

Akhirnya aku mula ingat satu persatu...wajah yang mendamaikan rasa itu ...bau haruman pewangi yang dipakainya...debar degup dan detak jantungku akan bersamanya...

"Zakiah..kau dah sedar?" sapa Remy mengisat ngisat akan matanya. Zakiah pula mengamati pula suara Remy dan dia mula berkata kata.

"Ya Remy...alhamdulilah.." Zakiah senyum di sambut dengan Remy yang kehairananan.Syukur alhamdulillah.



6 comments:

reenapple said...

Wahhhhh.... tacing. :)

Wadi AR said...

ini bersambung tak?

Anonymous said...

Syukur alhamdulilah....


Kita yg normal ini perlu bersyukur..




Nong andy

Skull Writers said...

salam 2 all & tq sudi baca

reen-taching sangat & tq baca ye
wadi ar- rasanya takde sambung & tq baca
nong andy-yes kita kena bersyukur setiap masa sebab normal & tq baca

---gerimis senja

Anonymous said...

Aku rasakn masa dia hilng ingatan dia discover dpt something... Sebb tu remy pelik kot. Zakiah peramah sgt... Ke dulu zakiah xsuka remy? Lepas tu suka? Heeeeee

-BS-

Skull Writers said...

salam BS - ada cerita dalam cerita ye...haha..nice one...

--- gerimis senja