Thursday, January 24, 2013

Terpenjara

{oleh Gerimis Senja}


Menakutkan. Siapa yang tak takut bila terkurung dalam penjara. Silap silap boleh jadi gila. Namun seorang yang berfahaman haluan kiri macam aku terpaksa menghadapi semua ini. Aku hanya pencetus kebebasan. Aku melahirkan suara majoriti. Apakah aku bersalah kerana menulis semua ini? Tidak. Aku ada prinsip sendiri. Sebab itulah aku terkurung dan terhina ke dalam ini.

Aku wira? Oh tidak aku tidak mahu di lihat wira. Aku hanya buat apa yang aku fikir perlu. Aku mahu menyedarkan manusia. Aku mahu melihat manusia bangkit. Aku mahu manusia tak jadi hipokrit.

Apa ? Sistem. Ya sistem memang dah lama mati. Jiwa manusia pun sudah lama mati. Aku telah mengurangkan tekanan diri aku setelah aku puas menemui apa yang aku mahu selama ini. Aku tak mahu membezakan manusia atas dasar warna. Sedangkan apa yang aku perjuangkan ialah kesamaan hak manusia. Aku hitam dan mereka putih.

Rasa bersalah? Oh tidak lagi rasanya. Apa dosaku? Aku hanya berdiri atas prinsip hidupku? Membabi buta? Tidak...Semua orang sudah sedia tahu apa yang berlaku.

Kesal? Tidak..Malah satu perasaan yang amat melegakan..Semoga semua apa yang aku buat ini akan memberi manafaat pada sesetengah manusia yang mindanya terpenjara.

17 comments:

reenapple said...

Wuuuu.. aku nak komen lebih-lebih tak berani tapi apa yang mahu disampaikan aku faham.. huhuhu. =)

Skull Writers said...

salam reen apple - terfikir idea ni bila saya terbaca tentang Nelson Mandela...tq baca... {Gerimis Senja}

AdinataGus said...

Boleh sampai satu tahap manusia boleh begerak dan jadi satu revolusi hanya kerana tulisan2 kita.Ayuh pena jadi senjata.

Anonymous said...

aku paling suka konsep begini... Hotel K salah satu contohnya yang paling bukak mata aku... so far...


[pisang kaki]

Nong Andy said...

er.. ur...er.. ur... Gerimis senja. aku no komen ok bah kan? hehehe...

Skull Writers said...

salam konspimaker - memang orang yang hebat akan dapat melakukan begitu..namun saya bukanlah orang hebat..hehehe..tq baca

Skull Writers said...

salam pisang kaki - nak buat orang berfikir memang susah ...apa lagi bukak minda...namun setiap orang tu punya kelebihan masing masing kan...tq baca

Skull Writers said...

salam nong andy - haha no komen pun komen jugak tu tq baca...

{gerimis senja}

ewanthology said...

unsung hero

Wadi AR said...

yaa, aku lah wira sebab baru jenguk sini. haha. jgn marah haa

Skull Writers said...

salam malay male - camtulah unsung unknown...tq baca

Skull Writers said...

salam wadi ar - memang kita hero...hehe..tq baca...

mie said...

memenjarakan diri dulu..
ahhahaaa

APi said...

guna akal tambah ilmu, jangan sangkal tiba melulu. selamat maju!

Unknown said...

salam kenal skull writers.... tumpang baca suara hati awak....

Asrul "iLham" Sany said...

berunsur politik ya...hahhaa boleh tahan ceritanya :)

Skull Writers said...

tq baca dan komen -

gerimis senja